söndag 6 september 2009

Att vara eller inte vara?

Ja, då var det dax igen. Jag har återkommit till tangentbordet. Och ska försöka förmedla lite nya tankar och funderingar.
Hu, så svårt, eller kanske inte.
Jo, denna gång har det varit extra svårt att komma till skott, jag har haft många funderingar sista veckorna, men att få ner det på tangentbordet, har varit lite svårare denna gång. Men jag ska göra ett ärligt försök.

Ja, vad menar jag då med överskriften. Det kan man fundera på i flera vinklar.

Men om vi börjar då i sportens värld. Just nu handlar det om fotboll både bland damer och herrar i blågula dressen.
Ska vi då börja med damerna, som alla experter skrivit och sagt att de bör ta medalj.
Sedan så åker man på en förlust mot broderlandet Norge. Inte mycket att säga om, de var helt klart bättre, men det är klart att en del skott borde gått i mål. Men så är tjusningen med idrott, det är marginalerna som avgör.
Sedan läser man i media att man sågar i första hand en mästerskapsdebutant på 20 år. På grund av att hon tidigare stuckit ut hakan och varit lite osvenskt katig. Jag kallar det attityd.
Det är väl i stället de gamla rävarna man ska såga och ställa högre krav på än denna unga tjej. I mitt tycke ändå försökte vid flertalet tillfällen men marginalen var Norges. Det kallar jag "att inte vara" på topp av dom gamla.

Sedan så var det herrarnas tur mot Ungern.
Där sitter man i 90 minuter och blir bara frustrerad att inget händer, att man inte kan få till det.
Sedan sker det magiska i sista sekunderna, man gör det avgörande målet, och detta på ett märkligt sätt.
Det kallar jag "att vara" på rätt plats i rätt sekund.

Men dessa ord kan ha betydelse även i det privata.

Att vara där för en vän, eller inte vara där när man önskar vara någon annanstans.

Jag menar alltså, just nu skulle jag vilja "vara" någon annanstans, "inte vara" här.

Nu börjar man i det politiska vilja "vara" överallt för att synas nu framöver till kommande val nästa år.
Vad trött man blir.

Hösten är sakta på väg, man märker det på att mörkret sänker sig sakta om kvällarna. Ishockeyn har börjat härja i tv:n och i ishallarna. Bönderna skördar och plöjer. Alla höstmarknader återkommer varje vecka, det drar en massa folk.
Själv fick jag en påse goda marknadskola av en trevlig passagerare. Det kallar jag inte muta av chauffören, utan att man vill bara visa att man tänker på sin nästa som personen sa vid överlämnandet.

Detta är att "vara" en fin människa.

Själv har jag tjänat ca 100 kr på att byta cykeldäck själv. Mitt småländska hjärta värmer :-)

Dagens ordspråk blir väl som inledningen:

"To bee or not to bee", thats the questions.

Lev väl, och ta hand om varandra, bara "att vara", där för någon som behöver dig.

To my dear friend somewhere in the world, im coming as soon i can. I promise you from my all heart.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar