onsdag 16 september 2009

Jobb eller inte jobb!

Hej igen!

Det kommer ibland lite spridda skurar, både från ovan och från mina fingrar.

Men så är det med mig, det är lång startsträcka även med mina tankar. Men ibland blir även jag förvånad att det kommer flera inlägg samma vecka :-)

Ibland förundras jag över vissa människor hur man bryr sig och verkligen vill ha fram sina åsikter.
Som härom dagen när jag körde min stora buss. Så råkade jag komma för nära en framförvarande bilist, och det är klart att då är det stort i backspegeln. Men att då göra som denna bilist av årsmodell äldre, tvärstanna på en parkeringsficka, för att sedan följa med genom en halv stad, och där komma fram och ifrågasätta min närvaro med orden; Är du i tidsnöd, eller ville du bara visa att du hade en splirrans ny buss.
Jag bad naturligtvis om ursäkt för det inträffade, och förhoppningsvis, stannade det där. Men man skall aldrig säga aldrig, särskilt inte när man flera gånger påtalar att man känner ägaren till bussen.
Så slutsatsen är följande: Ush dig Bengt, att smyga på en äldre man bakifrån, utan lov, och dessutom när han åker i en SAAB :-)

Vad har jag mer haft för funderingar där, när jag sitter helt ensam bakom min ratt, på en lång och tråkig E4:a?

Jo, i slutet av förra vecka så gjorde regeringen ett utspel, att man skall satsa X antal miljoner för att våra nya svenskar skall fortare komma ut i arbetslivet. (Nu ska inte detta uppfattas som rasistiskt, för det är det minsta jag är), tanken är god. Men, ofta oavsett färg på regeringen, så glömmer man bort en stor del av oss som är arbetssökande, och blivit det av olika anledningar. Särskilt då åldersgruppen runt 40 - 65, utan formella utbildningar. När det inte finns jobb att söka för oss, hur ska då regeringen lyckas skapa jobb för våra nya vänner. Det kan; (har inte), någon ännu kunnat förklara för mig. Trots att jag flera gånger frågat regeringsfolk.
Som en del av mina invandrarvänner ibland sagt till mig, "att det är svårt för oss att få jobb, kan vi förstå, men hur kan det vara det för dig, du är ju svensk", ja, vad svarar man på en sådan fråga.

I helgen som var, så hade min förening (släktforskning), öppet hus. Jag var där för att visa eventuella besökare hur man gör.
Då inträder ett par besökare, och ställer lite frågor om min forskning. Frågar samtidigt, när vi konstaterat att vi hade släktingar i från samma bygder, om jag hade en viss person. Han namngav en prästs efternamn, och det visade sig att även jag hade honom. Då får jag svaret, men har en bror som jag hittat. Det visade sig sålunda att vi hade en släktskap. Visst är världen förunderlig. Denna nya bekantskap sände senare över ett utdrag från en bok om den personen som inte jag hade kännedom om, och det ska bli intressant att läsa när tiden infinner sig.

Så, har en del nya vänner i vårat broderland i väster, (det kallas Norge), frågat mig vem den hemliga vännen är, och vad det egentligen är jag skriver. Ja, det tvista de lärde om i många dagar :-)
Jag kan säga så mycket att det är skrivet på ett lokalt språk som heter tagalog.

Och även denna gång ska jag skriva på detta språk, men kommer naturligtvis inte avslöja vad det står.

Umiibig ako sa iyo. Ikaw ay sa iyo. Maganda ka. Nais kung hawakan ang iyong mga kamay. Pakakasalan mo ba ako? Mahal kita!

Och så till dagens ordspråk:

Ett vänligt ord kan hålla en varm hela vintern.

Så var det med detta, denna gång. Tänk på att hösten kommer fort, så ock vintern. För idag 090916, har man börjat göra reklam i tv för julen, ush hemska tanke, 3 månader kvar.

Tills sist en solskenshistoria från min tur hem från Stockholm en kväll, det var 2 ungdomar från, tror jag England, som fått fel information om bussavgång. Dom fick åka med mig till Nyköping, där en mötande man som skulle hämta sin fru. Erbjöd sig att köra dessa ungdomar till flygplatsen. Det finns fortfarande vänliga personer och även trevliga ungdomar. Man känner glädje att man kunde bidra med detta en sen kväll i en främmande stad för dessa unga personer.

Ta hand om varandra på bästa sätt, och njut av dagen. Carpe diem.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar