onsdag 26 augusti 2009

Gamla och nya vänner!

Hej alla som läser min blogg!

Nu var det ytterligare några veckor sedan jag hade lite tankar. Men det rör sig hela tiden, vad man skall delge sina läsare. Men så är det, detta med tiden, var finns den ibland.


Nåväl. En fundering jag fick för ett par dagar sedan var att girigheten kommer fram allt ofta, särskilt då inom affärsvärlden.

Senast var när toppchefer inom Dometic koncernen, begär ofantliga 800 miljoner för att stanna kvar hos nya blivande ägare för att rädda och driva vidare företaget.

Men var fanns dom när huvudägaren, bestämde sig för att lägga ner fabriken i Motala. Då begärde man inte 800 miljoner. Fy och blä.


Vad menar jag då med "Gamla och nya vänner"?

Jo, ibland i livet så skaffar man sig vänner och bundisar som man kan delge sina allra innersta tankar och funderingar med. Men så händer olika saker i sin tillvaro, och var finns dom då? Nu gäller det inte alla skall sägas.


Av egen erfarenhet, så hade jag en sådan vän, där vi i olika skeenden gick igenom samma händelser. Men där jag vid mitt senaste uppbrott från vardagen, försvann denna vän. Han tog parti för den andra sidan utan att lyssna på min syn på händelsen. Men däremot efter ca 5 år hör han av sig, är väldigt ledsen, vill träffa mig och reda ut. Hm, tänkte jag, men är av den åsikten man ska ge människor en andra chans, så ock denna gång.

Det som blev sagt, var att han hittat en ny kärlek och visade mig sin nya fina bil, och vi drack en kopp kaffe. Detta hände för 6 år sedan, och därefter har det varit tyst i min brevlåda och telefon. Är man en vän då?

Men sedan finns det faktiskt gamla vänner, där man vet var dom finns, men man kanske inte har kontakt med dom varje dag/vecka/månad, men man vet att dom tänker på en, likaväl att jag tänker på dom.

Det är vänskap!

Detta med nya vänner då!


Ja, det är också spännande, att man träffar en del nya människor och där känner att det uppstår vänskap. Kanske inte livet ut, men ändå.
Senast hände detta mig, helgen som varit.
Jag var inom släktforskningen på släktforskardagar i Falköping, och träffade en del nya vänner. En del har jag talat med i telefon, och någon träffat tidigare i år. Och där uppstod en glädje att ses igen.
Men så träffade jag några nya glada vänner, som det var lätt att snacka med.
Det var kul, och givande. Det ena gav det andra. Och dessutom var det en person, som det bara satt rätt, med de flesta skratten. Och dessutom blev jag "inlurad" på en chat i början av denna vecka. Och där blev det en massa skratt igen.

Under en tur med lokalbuss i början av veckan fick jag verkligen en fundering.
Efter drygt 38 år i branschen både bakom ratten, och vid skrivbordet, så undrar jag hur man numera utbildar nya förare.
Det var full fart mellan hållplatserna, och sedan tvärnit vid hållplatsen. Sedan full fart igen. Gamla människor hann knappt få ner baken på stolen.


Det finns ett uttryck som säger "Gud skapade ingen brådska, men bad oss skynda oss på". Men det betyder inte att andra skall fara illa för att åka i en lokalbuss.

Man kanske är yrkesskadad efter alla år :-)

Därför blir dagens ordspråk:

"Även en tusenmilafärd börjar med ett steg"


Och det gäller även för vänskap.




3 kommentarer:

  1. Hei Bengt
    Da har jeg lest bloggen din, mange gode tanker og betraktninger her :)

    Vil også ønske deg velkommen til chaten, håper du kommer dit titt og ofte.

    Hjertelig hilsen Liv Skramstad (LivS på chat)

    SvaraRadera
  2. Flott blogg Bengt!! Men jeg lurer veldig på hvem den ene personen er ;) hehe. Nysgjerrig som jeg er...

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera