söndag 5 juli 2009

Ännu en veckan över!

Ja, då har ytterligare en arbetsvecka försvunnit, och den har varit varm och åter varm. Men som tur är så har man AC där jag jobbar. Men svettigt är det.
Sedan under fredagen när jag påbörjade ledig helg så kom ett rejält åsk och regnväder över dessa trakter. Ganska skönt, men det blev inte svalare för det.

När jag så hade landat någorlunda under fredagen, så började jag fundera varför man engagerar sig i föreningslivet. Man tar på sig en uppgift, blir aktiv och får vissa arbetsuppgifter. Det sätts upp olika mål, som man går in för att uppnå och slutföra. När man sedan märker att det inte alls blir så som man jobbat för, då går liksom luften ur en. Och man ställer sig frågan, helt osökt, vad håller man på med. Varför engagera sig, när andra inte fattar meningen med vad man vill uppnå. Och ser till föreningens bästa. Utan återigen kör sitt race.

När ska denna cirkus avsluta sin föreställning, och hur länge orkar man hålla i rodret? En undran bara.

Men sedan finns det andra människor som betyder mycket i tillvaron och som man inte vill svika, utan försöka köra varvet en gång till och se om föreställningen ändå tar slut, på ett vettigt sätt.

Idag hade jag, liksom i fredags, ett långt samtal med en nära och kär vän, någonstans på denna fina jord som vi får äran att leva på. Efter dom samtalen känns dagarna ljusa, och man går lite i ett lyckorus att ha sådana vänner. Hoppas bara att kunna inom en snar framtid, kunna ta ett par välbehövliga veckors ledighet och besöka denna vän, och bara njuta av stillhet och långt från cirkusen.

Dagens ord hämtar jag från almanackan samma dag förra året, med ett par ord av Margareta Krook:

Att sköta sig är att se till att man hinner med det roliga.

Nu ska vi se framåt och hoppas på att någon hör vår gemensamma önskan, "Gör det bästa av dagen, tids nog får du lön för allt slit".

Sköt om Er

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar